Saturday, September 14, 2013

अवन्ती में अनाम

क्या इससे कुछ फ़र्क पड़ेगा
अगर मैं कहूँ
मैं मगध का नहीं
अवन्ती का हूँ?
अवश्य पड़ेगा
तुम अवन्ती के मान लिए जाओगे
मगध को भुलाना पड़ेगा
और तुम
मगध को भुला नहीं पाओगे
जीवन अवन्ती में बिताओगे
तब भी तुम
अवन्ती को जान नहीं पाओगे
तब तुम दुहराओगे
मैं अवन्ती का नहीं
मगध का हूँ
और कोई नहीं मानेगा
बिलबिलाओगे –
‘मैं सच कहता हूँ
मगध का हूँ
मैं अवन्ती का नहीं’
और कोई फ़र्क नहीं पड़ेगा
मगध के
माने नहीं जाओगे
अवन्ती में
पहचाने नहीं जाओगे


Will it make any difference if I say
I am not from Magadh
I belong to Avanti

Of course it will
You will be taken to belong to Avanti
You will have to forget Magadh

But
You will not be able to forget Magadh
You will spend a lifetime in Avanti
and still won't be able
to get acquainted with Avanti

Then over and over again
you will say
I don't belong to Avanti
I belong to Magadh
and no one will believe you
You'll whine
I'm telling the truth
I belong to Magadh
I don't belong to Avanti

and it won't make a difference
No one will believe
that you belong to Magadh
and you won't be recognised
in Avanti

-Shrikant Verma